FVS_4255 JazzJuniorUnlimitedBB-samenspel-concert-trompet-saxofoon-jazz-jeugd-horizontaal.jpg (1)

Lorenzo Mignacca

docent trompet/bigband en comboleider/arrangeur

“Muziek maken en je kennis overdragen aan een nieuwe generatie musici, om ze te inspireren in muziek maken, is eigenlijk alles wat je wilt als musicus en daar word ik heel blij van.”

Kun je iets vertellen over je muzikale achtergrond?

Ik ben geboren in Italië waar ik op 7-jarige leeftijd mijn eerste trompetles kreeg van mijn vader. Vijftien jaar later verhuisde ik van Italië naar Nederland om in 1996 lichte muziek aan het conservatorium van Alkmaar te studeren. Tijdens mijn studie zette ik verschillende bands op. In 1998 en 1999 won ik twee keer een compositieprijs en mocht ik mijn werk in het Engelse Bath laten horen. In 2001 behaalde ik mijn Bachelor Diploma aan het Conservatorium van Alkmaar. Om mijn vaardigheden als trompettist, componist en arrangeur nog verder uit te bouwen volgde ik hierna de master-opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam.


Kun je iets vertellen over de manier waarop je les geeft?

Muziek maken gaat om genieten en veel lol hebben. Ik leid mijn leerlingen breed op, met allerlei muziekstijlen, maar vooral kijk ik waar de muzikale interesse van een leerling ligt. Het is, als je jong bent, logisch dat je vooral bekende top 40 muziek wilt spelen. Die wens vervul ik zeker, maar ik probeer een leerling óók andere stijlen te laten spelen. Vaak blijken leerlingen die uiteindelijk veel leuker te vinden. De liedjes zoeken we samen uit en als ik de bladmuziek niet heb liggen, schrijf ik het voor een leerling uit.

Naast de liedjes geef ik ook technische opdrachten. Die zijn heel belangrijk voor de instrumentbeheersing en uiteindelijk ook om leuk muziek te kunnen maken. Als laatste maak ik ook ruimte voor improvisatie. Dat is uiteindelijk het leukste wat er is; je eigen ideeën en gevoelens vertellen in een verhaal via jouw instrument!


Waarom zou iemand voor jou als docent kiezen?

Ik geef sinds 2001 les en ik doe het nog steeds met net zo veel plezier als twintig jaar geleden. Ik heb veel leerlingen opgeleid van gepassioneerde amateur muzikanten tot aan conservatorium studenten toe. Vijftien jaar geleden is bij mij een knop omgegaan waardoor ik me op het opleiden van jonge musici heb gestort. Buiten de trompetlessen ben ik inmiddels ook leider/arrangeur van acht jeugd bigbands. Kom je bij mij op les, dan is de kans dus groot dat je óók in zo’n superleuke band komt spelen. Dat komt goed uit want samen muziek maken is waar je het voor doet en het leukste wat er is!!


Wat doe je buiten de muziekschool?

Naast het lesgeven treed ik nog veel op met verschillende formaties en muziekstijlen zoals, big bands, pop bands, funk en latin. Daarnaast doe ik ook veel aan artiestenbegeleiding. De laatste jaren heb ik veel getourd in binnen -en buitenland met onder andere, Waylon, Boris, Ruth Jacott, Helmut Lotti, Voicst, Lee Towers en Rene Froger.


Waarom geef je graag les?

Ik vind het fantastisch om leerlingen, jong en oud, te kunnen inspireren en passioneren met iets dat mij ook al jaren gelukkig maakt!


Wat is je favoriete muziekstuk of nummer?

Er is zo veel mooi muziek gemaakt en ik heb zo veel muziek geluisterd dat ik heel moeilijk kan kiezen. Ik houd heel erg van big band muziek, Earth Wind & Fire en Tower of Power. Natuurlijk ben ik ook gek op Miles Davis, Chet Baker, Clifford Brown etc., maar een specifiek nummer is lastig om te noemen, omdat ik er zó twintig kan noemen waar ik gek op ben.


Wat is je leukste herinnering aan een leerling?

Iedere keer als een leerling het leslokaal binnenkomt met een grote glimlach en niet kan wachten tot zijn/haar trompet is uitgepakt om de les te kunnen beginnen. Ook als leerlingen aan het einde van een optreden naar mij toe lopen en zeggen: ‘Wauw Lorenzo, dat was écht cool’, daar doe ik het voor!


Hoe ziet het contact met de ouder van een leerling eruit?

Ik heb veel contact met de ouders van mijn leerlingen, meestal voor of na de les, maar ook heel veel tijdens de concerten van de bands waar de leerling in speelt. Natuurlijk ook vaak via de app of mail.

Wanneer word je écht gelukkig van je werk als muziekdocent?

Iedere keer dat een leerling happy is met wat hij/zij van mij geleerd heeft. In de context van de bands ben ik altijd blij na ieder optreden of na een goeie repetitie. Gelukkig is 99% van de repetities een goede!