FVS_2772.jpg

Fabian Westzaan

Docent Muziek met peuters


Kan je me iets vertellen over je muzikale achtergrond?


Er waren bij mij thuis vroeger veel verschillende soorten muziek te horen. Op mijn 10e ben ik begonnen met gitaarspelen. Aanvankelijk speelde ik veel rock, maar inmiddels hou ik me als muzikant ook veel bezig met niet-westerse muziek, jazz, geïmproviseerde muziek en klassieke muziek. Tijdens mijn opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam ben ik me ook meer gaan toeleggen op andere instrumenten zoals piano, mbira, percussie en synthesizers. 

Hoe geef je les?

Tijdens mijn lessen probeer ik de leerlingen nieuwsgierig te maken naar nieuwe soorten muziek en vanuit die nieuwsgierigheid zelf iets te laten componeren of te laten improviseren. De leerlingen krijgen veel ruimte om met hun eigen ideeën te komen en hebben daardoor ownership over de les.

Waarom geef je graag les?

Het is voor mij een leuke uitdaging om op zoek te gaan naar de juiste manier om de muzikale leerstof aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Vervolgens komen de leerlingen dan zelf vaak met mooie en verrassende uitwerkingen. Door die wisselwerking leer ik als muzikant en docent ook veel van mijn leerlingen.

Wat doe je buiten de muziekschool?

Buiten de muziekschool hou ik me als gitarist bezig met geïmproviseerde muziek en ben ik als projectleider betrokken bij een project waarbij we onderzoek doen naar de artistieke mogelijkheden van online en digitale platforms voor het kunstonderwijs. Verder geef ik muziekles op scholen en gitaarles.

Wat is je favoriete muziekstuk/nummer?

Dat is een hele moeilijke vraag, er is zoveel mooie muziek. Ornette Coleman en John Cage zijn belangrijke inspiratiebronnen voor me. Verder heeft It`s my Life van Bon Jovi een speciaal plekje in mijn hart, toen ik dat nummer hoorde wist ik meteen dat ik muzikant wilde worden!

Wanneer wordt je écht gelukkig van je werk als muziekdocent?

Vooral tijdens de momenten dat leerlingen zelf met mooie en onverwachte ideeën komen. Dan zie je ineens de eigenheid van iemand en dat is waar het mij uiteindelijk om gaat. Dat de leerlingen door muziek te maken hun eigen stem ontdekken en daarmee de wereld om hen heen bevragen.