BruiloftMatthiasNienke-400.jpg
Robert Buckert

Robert Buckert

Akoestisch en klassiek gitaar


"Mijn manier van lesgeven is grotendeels gebaseerd op luisteren; een belangrijk aspect van muziek maken."

Kun je iets vertellen over je muzikale achtergrond?

Mijn passie voor muziek was er eigenlijk altijd al. Dansen en zingen deed ik al op jonge leeftijd. Het gitaar spelen begon rond mijn tiende, al ging dat in het begin moeizaam. Mijn slechte ogen zorgden ervoor dat het lezen van akkoorden of noten bijna niet lukte. Gelukkig hebben docenten mij nooit laten vallen en in combinatie met mijn doorzettingsvermogen bleek dit een succesformule!
Na mijn geslaagde toelating én afsluiting op het conservatorium bleef ik mij ontwikkelen en verdiepen in het lesgeven. Zowel aan grote groepen in het basis- en voortgezet onderwijs als met mijn gitaarleerlingen.

Kun je iets vertellen over je lesmethode?

Mijn methode is erg persoonlijk en daarom voor iedere leerling geschikt. Of je nu een beginner, iemand die al een tijdje speelt of een vergevorderde gitarist bent. Na mijn startlessen waarin de basis wordt uitgelegd over de gitaar, is de keuze aan jou.

Vind je het spelen van popliedjes helemaal te gek? Dan gaan we dieper in op akkoorden en hoe deze werken. Wil je meer leren over de originele Spaanse gitaarmuziek? Met een combinatie van een aantal bestaande methodes leer je meer over het notenschrift en de muziek van vroeger. Natuurlijk is het ook mogelijk om iets te leren over noten en akkoorden tegelijkertijd. Dit is ook de meest gekozen route. Echter blijf jij altijd degene die bepaalt hoe jouw route loopt.

Wat maakt jou een goede docent?

Mijn manier van lesgeven is deels gebaseerd op luisteren. Vanwege mijn slechtziendheid kon en kan ik soms niet anders. Luisteren is echter een superbelangrijk aspect van muziek maken. Het zou toch ontzettend tof zijn om een pas uitgekomen liedje meteen te kunnen spelen op gitaar, nadat je hem één keer hebt beluisterd? Het klinkt misschien onmogelijk, maar er zijn leerlingen van mij die al een goede stap maken in deze richting!

Wat doe je buiten de muziekschool?

Naast het lesgeven ben ik op veel vlakken ook actief als muzikant. In bandjes, op YouTube en als klassiek gitarist. Optreden zie ik als iets onmisbaars voor mij als muziekdocent en voor mijn leerlingen. Het houdt mij scherp en daagt mij uit nieuwe muziekstijlen te ontdekken of uit te proberen. Mijn coverband ‘Cover The Cage’ is daar een goed voorbeeld van. Je kunt het zo gek niet bedenken of wij spelen het wel. Van YMCA tot Avicii en van Ed Sheeran tot aan Bohemian Rhapsody. Ons doel is om mensen te laten meezingen of te laten dansen, het liefst zo lang mogelijk.
Een andere band is About Three. Met deze band maak ik vooral christelijke muziek en speel ik in kerken of op bruiloften. Daarnaast maak ik geregeld een cover op YouTube, soms alleen, soms in samenwerking met anderen.


Waarom geef je graag les?

Het is mijn doel om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de kracht van muziek. Het heeft mijzelf door zoveel mooie, grappige, droevige, heftige, angstige en onvergetelijke momenten gesleept.


Wat is je favoriete muziekstuk of nummer?

De muziek van Phil Collins heeft mij altijd erg geraakt, met name het lied ‘You’ll be in my Heart’. Maar het is een lastige vraag om te beantwoorden; er is zóveel mooie muziek!


Wat is je leukste herinnering aan een leerling?

Eigenlijk ben ik trots op al mijn leerlingen. De meeste leerlingen leren mede dankzij de gitaarlessen om meer te durven en te doen. Ze doen mee aan optredens voor een groot publiek, durven makkelijker een spreekbeurt te houden voor de klas en sommigen hebben zelfs meegedaan aan een talentenjacht op televisie.

Hoe ziet het contact met de ouders van een leerling eruit?

Ouders zijn altijd welkom om langs te komen in de les. Persoonlijkheid is voor mij erg belangrijk en daarom probeer ik ook zo toegankelijk mogelijk te zijn. Op sociale media en via telefoon of email reageer ik vrij snel.

Voor en na gitaarlessen is er ook de gelegenheid om wat korte vragen te stellen of om de vorderingen van je kind te bespreken. Als ik naar mezelf kijk: zonder mijn familie had ik het gitaarspelen nooit door kunnen zetten. Voor mij is daarom het contact tussen ouders en leerling van essentieel belang.


Wanneer word je écht gelukkig van je werk als muziekdocent?

Als leerlingen gemotiveerd zijn en zelf met vragen komen. Of als ik zie dat leerlingen tot het uiterste gaan tijdens een optreden. Maar ook als een klein stukje van mijn passie kan worden overgebracht op een leerling. Muziek maken is geweldig, het zou zonde zijn als die boodschap niet overkomt!


Meer over Robert

Check hier het Youtubekanaal van Robert. 

opleiding

Wat: Opleiding Docent Muziek
Waar: Conservatorium van Amsterdam

 

geeft les in de talen
Nederlands, Engels