Imre Graaf

Docent Muziekcirkel

Kun je iets vertellen over de manier waarop je lesgeeft?

Ik werk als zelfstandige voor de Muziekschool. Hier geef ik lessen binnen de Muziekcirkel, waar ik werk met kinderen met een extra leer en/of zorgvraag. Dit kan van alles zijn: een verstandelijke beperking, autismespectrumstoornis of ADHD. Mijn insteek in de lessen is dat het leren van muziek voor iedereen is.

Bij mij is elke les anders, omdat geen enkele leerling hetzelfde is. Met veel leerlingen werk ik met verschillende instrumenten, zoals de gitaar, de piano en de djembé. Daarnaast bouw ik bij de meeste leerlingen een moment van rust in binnen de les, dit doe ik door middel van een kleine luisteroefeningen met de kalimba. Het belangrijkste is dat de les uitdagend is én leuk! 

Waarom zou iemand voor jou als docent kiezen?

Als docent ben ik rustig en geduldig. Ik vind het belangrijk om te luisteren naar mijn leerlingen en aan te sluiten bij wat diegene kan en wil leren. In mijn lessen werken we naast het maken van muziek ook aan klein subdoelen, zoals het verbeteren van de concentratie en de prikkelregulatie. Vanuit mijn achtergrond als Muziektherapeut heb ik geleerd om hier ook muziek bij in te zetten!

Wat doe je buiten de muziekschool?

Buiten de muziekschool ben ik actief als zangeres, gitarist en songwriter in duo Penvriend en mijn soloproject Imre. Daarnaast ben ik gestart aan een nieuwe opleiding, namelijk Literatuurwetenschap aan de Universiteit Utrecht. In de toekomst hoop ik mijn passie voor muziek te verenigen met mijn passie voor literatuur.

Wat is je favoriete muziekstuk of nummer?

Een van mijn favoriete albums is “Fleet Foxes” van Fleet Foxes.

Waarom geef je graag les?

Als docent vind ik het fijn om mijn leerlingen in hun kracht te zetten en uit te dagen op een muzikale manier. Daarnaast vind ik het leuk om iedereen stukje bij beetje beter te leren kennen en een band op te bouwen.

Wat is je leukste herinnering aan een leerling?

Binnen de Muziekcirkel vind ik het tof om te merken dat er soms geen woorden nodig zijn om te communiceren. Sommige leerlingen vinden het moeilijk om zich verbaal te uiten, maar dat is bij het maken van muziek helemaal niet erg.

Hoe ziet het contact met de ouder van een leerling eruit?

Ik vind het van belang om in contact te blijven met de ouders van leerlingen, dit doe ik door na de les een korte terugkoppeling te doen van wat we hebben gedaan en hoe dat ging. Verder ben ik bereikbaar via de telefoon, Whatsapp en de mail.

Wanneer word je écht gelukkig van je werk als muziekdocent?

Als ik merk dat een leerling echt geniet van het maken van muziek en trots op zichzelf is.

Opleiding

Wat: Muziektherapeut

Waar: Hogeschool Leiden

Geeft les in de talen: Tot nu toe slechts in het Nederlands, maar ik sta ook open voor Engelssprekende leerlingen.

Ik werk als zelfstandige docent bij Muziekschool Amsterdam
Kvk:
 76809080