banner xavier boot piano.jpg (1)

Edzo Bos

docent piano


"Ik ben voor mijn leerlingen veeleisend op een ontspannen en open manier."


Kun je iets vertellen over je muzikale achtergrond?

Muziek en de passie daarvoor, zag ik voor het eerst bij mijn opa die piano speelde en twee ooms die heel mooi klarinet spelen. Daarom wilde ik al vroeg op pianoles. Vanaf mijn vijftiende begon ik veel meer te oefenen; rond de anderhalf à twee uur per dag. Vervolgens kwam ik twee keer in de regiofinales van het Prinses Christina Concours, waar ik een derde en een eerste prijs won. Daarna ben ik aan mijn Conservatoriumstudies begonnen, eerst in Groningen en zeer recentelijk de opleiding koordirectie. Tijdens mijn studie in Groningen werd ik geselecteerd voor de Harten Aas Trofee, een prijs van het Prins Claus Conservatorium.

Kun je iets vertellen over je lesmethode?

In mijn lessen draag ik mijn passie en plezier in muziek op je over. Er wordt veel aandacht besteed aan het goed leren lezen van noten, een goede techniek en er wordt geïmproviseerd op de piano. Bij muziek maken worden vele hersengebieden tegelijkertijd gebruikt, zoals die van taal, cognitie, emotie, gehoor en motoriek. Net zoals bewegen heel goed is voor je lijf, zo is pianospelen heel goed voor je hoofd en je hersenen. Als je bij mij op les wilt, dan hoort minimaal vijf dagen per week oefenen daarbij. Mijn motto is: oefenen is leuk. En zo niet, dan moet je het leuk maken. Ook beloof ik je dat je met een stralend gezicht de leskamer uit zult gaan als je les is afgelopen. Bij mij leer je op natuurlijke wijze pianospelen. Je oefenen wordt beloond met meerdere optredens per jaar, je zult dus zelf op het podium staan!

Waarom zou iemand voor jou kiezen als docent?

Dat de lessen leuk zijn vind ik een voorwaarde en ook vind ik het belangrijk dat je je heel veilig bij me voelt. Zelf vind ik het essentieel dat lessen zinvol zijn en daarvoor moet een leerling echt thuis oefenen. Als een leerling dat niet doet en dus niet echt gemotiveerd is, raad ik deze uiteindelijk aan om te stoppen met lessen. Dit doet denk ik niet elke docent.

Wat doe je buiten de muziekschool?

Ik geef veel concerten en optredens als pianist. Zo speel ik met klarinettist en collega-docent op de muziekschool Emirhan Tuga in een duo en treed ik regelmatig op met zangers en kamermuziek. Ook speelde ik als solist meerdere keren met een orkest. Onder andere pianoconcerten van Grieg, Mozart en Beethoven. De afgelopen periode had ik naast optredens in Nederland ook optredens in de Verenigde Staten, Egypte, Turkije en Rusland met onder meer theatergroep Kwatta, Emirhan Tuga en het Russische kamerkoor Soglasije. Als invaldirigent ben ik actief bij verschillende koren en orkesten.

Waarom geef je graag les?

Iemand anders lesgeven is eigenlijk jezelf lesgeven. Als ik echt in staat ben om iets aan een leerling over te dragen, heb ik het muziekstuk eigenlijk in mijn hele lijf zitten. Voor leerlingen ben ik veeleisend op een ontspannen en open manier, soms denk ik: wat ik aan deze leerling vraag, moet ik zelf ook doen als ik aan het oefenen ben. Daarom til ik mijn eigen niveau als pianist op. Bovendien is het werken met andere mensen iets heel moois. Het is denk ik niet voor niets dat een aantal van de grootste pianisten en componisten van hun tijd, zoals Chopin en Liszt, veel les hebben gegeven en als zeer grote pedagogen werden gezien.

Wat is je favoriete muziekstuk of nummer?

Dat verschilt per periode. Soms is dat iets van Mozart en andere momenten van Chopin, Beethoven, Brahms, The Beatles, Stravinsky of of of….Het is maar net waar ik op dat moment zelf mee bezig ben op de piano of als dirigent.

Wat is je leukste herinnering aan een leerling?

De leerling die na de eerste les tegen zijn moeder zei: ‘Dit is echt de leukste dag uit mijn leven!’

Hoe ziet het contact met de ouders van een leerling eruit?

Met ouders heb ik goed contact. Ik probeer duidelijk en op tijd te communiceren over eventuele vervanging en voorspeelavonden en dergelijke. Ouders kunnen ten alle tijde contact met me opnemen per email of telefoon. Ouders zijn zeker welkom om af en toe mee te komen en een les bij te wonen, vooral in de beginperiode is dit heel belangrijk: als ouders betrokken zijn bij de pianolessen van hun kinderen, werkt dit vaak erg motiverend. Bovendien kan ik van een kind van zeven niet verwachten dat het altijd uit zichzelf gaat oefenen. Dat ouders hierin hun kind stimuleren vind ik belangrijk, mits op een opbouwende manier. Ouders van leerlingen zijn sowieso altijd welkom om de laatste 5 minuten van de pianoles stilletjes binnen te komen en een stukje les mee te maken. Voor mij als docent is het ook fijn als ouders zien hoe leuk pianoles, pianospelen en vooral hoe leuk het maken van muziek eigenlijk is!


Wanneer word je écht gelukkig van je werk als muziekdocent?

Als ik merk dat leerlingen echt plezier hebben in de muziek en als ik voel dat er een ‘vuurtje van liefde voor muziek en pianospelen’ is aangegaan.

opleiding

Wat: klassiek piano, muziekeducatie, M4ME, koordirectie
Waar: Conservatorium van Utrecht, Conservatorium van Amsterdam, Conservatorium van Groningen, Conservatorium van Genève

geeft les in de talen

Nederlands, Engels en Frans