FVS_1085-samenspel-les-blokfluit-kind-horizontaal-nonprint.jpg

Coosje Kempers

docent fluit

“Ik stimuleer leerlingen om telkens nieuwe muziek te ontdekken.”


Kun je iets vertellen over de manier waarop je lesgeeft?

Ik ben toegewijd, competent, en heel flexibel naar mijn leerlingen. Zo kan iedere leerling zijn eigen niveau, tempo, talent en ambitie verkennen. Daarnaast ben ik altijd alert en werk ik heel precies. Verwacht tijdens mijn lessen ook wat luchtigheid. Vanuit mijn ruime kennis en ervaring stimuleer ik mijn leerlingen om telkens nieuwe muziek te ontdekken.

Waarom zou iemand voor jou als docent kiezen?

Ik ben geduldig, betrokken en empatisch. Ik werk analyserend en reflecterend, zonder de spontaniteit uit het oog te verliezen. Ik maak makkelijk wat als moeilijk wordt ervaren. In mijn lessen is er een voortdurende wisselwerking tussen geheel en detail, uitersten en nuances én verbeelding en abstractie.


Wat doe je buiten de muziekschool?

Ik speel in verschillende ensembles en orkesten. We brengen muziek van barok tot modern-klassiek en Roemeense volksmuziek.

Waarom geef je graag les?

Het is erg leuk om leerlingen te helpen om hun vaardigheden te ontwikkelen, die nodig zijn om de betovering van muziek te ervaren.

Wat is je favoriete muziekstuk of nummer?

Ik vind de Goldberg-variaties van J.S. Bach erg mooi, en eindeloos fascinerend.

Wat is je leukste herinnering aan een leerling?

Ik was buitengewoon onder de indruk van een leerling die óók op circusles zat. Tijdens een optreden reed ze al fluitspelend op haar éénwieler over het podium!

Hoe ziet het contact met de ouder van een leerling eruit?

Ouders zijn welkom in de les om af en toe te horen en te zien waar de kinderen mee bezig zijn. Daarbij geef ik altijd een kleine toelichting en indien nodig wat advies voor thuis.
Ik was eens bijzonder getroffen en gevleid door een ouder, die opmerkte dat er heel wat meer gebeurt in mijn lessen, dan ‘alleen muziek’.

Wanneer word je écht gelukkig van je werk als muziekdocent?

Ik ben blij als de leerling blij naar huis gaat, met een gevoel weer iets geleerd te hebben en met een duidelijk beeld waar nog iets te verbeteren valt. Extra leuk: als ze luid zingend door de gang weglopen, terwijl je de melodie hoort, die ze net hebben gespeeld.

 

 

 

opleiding

Wat: Docerend/uitvoerend Musicus dwarsfluit (specialisatie kamermuziek) en traverso, Post-HBO M4ME groepsles
Waar: Conservatorium van Amsterdam

geeft les in de talen

Nederlands, Engels en een beetje Frans en Italiaans