“Ik krijg er nooit genoeg van om leerlingen de onbegrensde mogelijkheden van muziek en musiceren te laten ontdekken.”
Al op jonge leeftijd kregen de klanken van de viool me in hun greep. Toen ik werd toegelaten tot de afdeling Jong Talent van het Conservatorium van Amsterdam kon ik mijn geluk niet op. Ik werd eerste prijswinnaar op onder andere de Lordens Viooldagen, het Princes Christina Concours, en was finalist op het Nationaal Vioolconcours Oscar Back. Mijn laatste CD (uitgebracht bij het internationale label Challenge Records) heeft de nominatie van de concertzender 'Bach CD 2021'gewonnen. Op dit moment ben ik zowel docerend als uitvoerend musicus. Die combinatie vind ik ideaal!
In de eerste plaats vind ik het belangrijk dat een leerling zich prettig voelt. Ik geef met veel geduld les, in een ontspannen sfeer en met opbouwende kritiek. Voor het ontwikkelen van een technische basis doen we allerlei oefeningen, afgestemd op het niveau van de leerling. Naast een gevarieerd repertoire waarmee mijn leerlingen kennis maken met verschillende muziekstijlen, probeer ik zoveel mogelijk de voorkeuren en specifieke talenten van mijn leerlingen te stimuleren. Als docent wil ik iemand bewuster maken van zijn manier van spelen. Mijn uiteindelijke doel van het lesgeven is om mezelf als docent overbodig te maken.
Alles begint met het beleven van de sensatie van muziek maken. Verder vind ik het belangrijk dat de wil om iets te bereiken uit de leerling zelf komt.
In praktische zin zijn de ingrediënten: oefenen met regelmaat (het liefst iedere dag) en een goede concentratie hebben tijdens het oefenen. Iedere dag een kwartier of een half uur met aandacht oefenen brengt je veel verder dan één keer per week een paar uur lang zonder focus.
Mijn kwaliteiten zijn betrokkenheid, ik heb een invoelend vermogen, ben analytisch, en ik ben creatief in het vinden van oplossingen.
Als uitvoerend musicus geef ik veel concerten met piano in binnen- en buitenland. Daarnaast speel ik regelmatig in ensembles en orkesten zoals het Amsterdam Sinfoniëtta en het Koninklijk Concertgebouworkest. Ook geef ik solistische concerten, treed ik op voor radio en tv programma’s zoals Podium Witteman, en heb ik meerdere CD’s uitgebracht met onder andere Paganini 24 caprices.
Wat mij fascineert aan het lesgeven is de interactie met een leerling en hoe ieder individu weer een andere ontwikkeling doormaakt en om een andere benadering vraagt. Ook het creatieve aspect spreekt mij aan; er zijn altijd weer nieuwe oplossingen en benaderingen te bedenken, waardoor je je als docent constant blijft ontwikkelen en nieuwsgierig blijft.
Te veel om op te noemen, maar als ik mij beperk tot het viool-repertoire: Het dubbelconcert voor twee violen van Bach, het Strijkkwintet in g klein, KV 516 van Mozart en de Sonate voor viool en piano, nr. 1 van Ravel.
Na iedere week zijn er leuke herinneringen; soms verrassen leerlingen je onverwacht met een cadeautje, bezoek van een concert, of komen ze met een zelfgeschreven liedje in de les. Het meest komische wat ik ooit heb meegemaakt is dat een leerling er per ongeluk met mijn viool vandoor is gegaan! Die heeft toen een nacht ergens anders gelogeerd.
Ik probeer naar ouders zo duidelijk mogelijk te communiceren, en vind het belangrijk dat zij altijd met vragen bij mij terecht kunnen.
Als zich nieuwe werelden en mogelijkheden openen voor een leerling en het enthousiasme daarover voelbaar is. Het is prachtig om te zien hoe muziek bijdraagt aan de ontwikkeling en vorming van een persoon. Maar ook wanneer alle puzzelstukjes van het oefenen en de lessen in elkaar vallen, en een leerling boven zichzelf uitstijgt op een uitvoering.
Wat: Viool
Waar: Conservatorium van Amsterdam bij Jan Repko/Davina van Wely en Vesko Eschkenazy (concertmeester Koninklijk Concertgebouworkest).
Nederlands, Engels